Principii de nutriție

Principii de alimentație sănătoasă

DA – Alimente benefice, de consumat din belșug

1. Cereale, fructe și legume proaspete, crude si putin procesate (la abur), cu excepția leguminoaselor care trebuie fierte
– cultivate ecologic, fara chimicale – insecticide, pesticide, fara ingrasaminte chimice,
– in sezonul lor normal ( de exemplu NU roşii iarna )
– nemodificate genetic,
– mai ales cele colorate mai intens – roşii, negre, violete, galbene, etc.

CEREALE integrale – grau, secara , ovaz (paine de casa ), orez

LEGUME, ZARZAVATURI
– usturoi – zilnic in cantitati moderate
– ceapa, mai ales rosie
– rosii
– ardei rosii,gogoşari, ardei roşii iuti in cantitati moderate
– varza alba si rosie,conopida, varza de Bruxelles, brocoli
– leguminoase – fasole, soia , linte, mazare, naut etc. – evident cu fierberea lor şi aruncarea primei ape, atenție soia nefiartă este toxică
– morcovi
– hrean
– salata verde
– spanac

FRUCTE
– mere rosii
– struguri rosii și negri, cu zdrobirea si mestecarea samburilor
– cirese, visine
– capsuni, zmeură, mure
– caise, piersici
– prune
– afine
– citrice : lamîi, portocale, grepfruit rosu, dar nu din țări cunoscute pentru fructele pline de chimicale … ; atenție , asocierea grepfruitului cu unele medicamente poate fi toxică

Atenţie, fructele să fie în sezonul lor firesc ( nu căpşuni iarna … ) şi evitaţi- le pe cele chimizate !

2. Fructe uscate , seminte, nuci
– migdale
– goji,
– merisoare
– smochine
– curmale
– prune
– dovleac, floarea soarelui
– nuci romanesti si exotice
– semințe de chia – 3-4 linguri la masa de dimineață, după ce au fost lăsate la înmuiat 10 ore, un antioxidant excepțional pentru revigorarea pacienților cu tumori; dacă scade pofta de mâncare consumul trebuie redus
– scorţişoară pulbere pusă puţină în ceai, consumată în mod curent
Amigdalina se găseşte în sâmburii de caise, migdale, vişine, piersici, prune şi mere, precum şi în seminţele de mere, sorg, mei, seminţe de in, linte, unele soiuri de fasole şi struguri. Amigdalina este deosebit de utilă în prevenția cancerului. A nu se consuma în exces.

3. Uleiuri – nerafinate, extravirgine, obtinute prin presare la rece

– de cătină
– de măsline
– de dovleac
– de rapiță
– de in

Alimente de consumat în cantitați moderate,

de la animale crescute ecologic – în natură ( nu închise în cuști), hrănite natural , fără hormoni, antibiotice și alte chimicale

– lactate
– lapte, iaurt, lapte bătut,chefir, sana, smântână, unt , brânzeturi proaspete ( brânză
dulce, caş proaspăt şi telemea proaspătă puţin sărată ),
– reduceţi mult sau eliminaţi brânzeturile uscate , vechi de tip caşcaval sau foarte sărate, etc.
NU consumaţi brânzeturi afumate.
– ouă, nu multe şi nu prăjite

NU – alimente de evitat

– carnea
– margarina,
– uleiurile rafinate
– alimente prajite , afumate, la gratar, la microunde, sau arse prin alte modalitati, mucegaite
– painea albă
– zaharul
– alimente cu E-uri toxice , cancerigene sau alergenice
– bauturi carbogazoase (Cola , Fanta etc.) şi sucurile din comerţ

În fiecare zi :
1. Usturoi românesc, nu din China ( mujdeiul să fie puţin sărat ) , ceapă .
2. Ardei roşu iute în supă.
3. Ulei de cătină.
4. Migdale.
5. Băutura minune :1 sfeclă roşie +1 morcov + 1 lămâie + 1 măr ( sau un alt fruct de sezon atunci când merele sunt prea vechi ), toate crude. Se spala bine, se taie cubuleţe, se pun în blender (cu tot cu coajă) cu puţină apă plată şi sucul se bea imediat, dimineața pe stomacul gol.

LISTA RAMANE DESCHISA !

ACESTE PRINCIPII TREBUIESC APLICATE TOATĂ VIAȚA , CU PERSEVERENȚĂ, PE DEPLIN ȘI CU PLACERE.
Vom vedea că le vom îndrăgi, ne vor educa gusturile, vom ajunge să savurăm mâncărurile sănătoase şi nu vom mai fi atraşi de vechile obiceiuri alimentare distructive pentru sănătate iar alimentaţia noastră va deveni o bucurie cu o savoare minunată.

ATENTIE MAXIMA ! NUTRITIA TREBUIE ASOCIATĂ CU :

1. MISCARE ÎN AER LIBER ZILNICA
2. MUNCĂ, DAR FĂRĂ EXCESE
3. ODIHNA SUFICIENTA DAR NU EXAGERATA

CEL MAI IMPORTANT LUCRU ESTE PACEA SUFLETEASCĂ CARE O ARE OMUL CARE FACE FAPTE BUNE CALAUZIT DE DUMNEZEU.

POFTĂ BUNĂ !

 

One thought on “Principii de nutriție”

  1. Multumiri pentru sfaturile de alimentatie sanatoasa de pe acest site.Ma voi stradui sa le respect mai ales ca in foarte mare parte am fost vegetarian si pana acum,consumand foarte mici cantitati de carne,produsele lactate i-mi plac asa ca sper sa fie totul OK.Salutari si toate cele bune.Cu stima Fazek as.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *